خبر اختصاصي:
نسل جديد گوشي هاي آيفون به نام آيفون 7 وارد بازار شده است.قيمت بالاي اين دستگاه اولين چيزي است مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.اينكه امكانات اين گوشي همراه واقعا آنقدر زياد است كه بخواهيم چنين هزينه برايش پرداخت كنيم جاي بحث و گفتگو زيادي دارد.البته هنوز به صورت كامل وارد بازار نشده و اطلاعات دقيق تر را زمان ورود به بازار ميتوان گرفت.اما چيزي كه مشخص است اين است كه آيفون با اين قيمت بالا مسلما خريداران خيلي كمي خواهد داشت و اين شركت بايد فكري به حال اين مشكل بزرگ بكند

خبر اصلي
به گزارش خبرگزاري فارس از بناب، شهرستان بناب يكي از قطب‌هاي اصلي توليد انگور در كشور محسوب مي‌شود ولي در چند سال اخير ورود دلالان به اين عرصه باعث شده تا باغداران سود چنداني از توليد محصول انگور نداشته باشند.

نتيجه تلاش 6 ماهه باغداران انگور براي توليد و فروش محصول حدود يك هزار تومان است و قيمت فعلي انگور كفاف هزينه هاي آبياري و توليد محصول را نمي‌دهد.

انگور يكي از محصولات مهم بناب بوده و درآمد اكثر جمعيت اين شهرستان وابسته به آن است. به همين خاطر باغداران به ناچار مجبورند محصول را با قيمت پايين و مشخص شده از طرف عده‌اي به فروش رسانند تا هزينه‌هاي آب و كارگر و زمين را پرداخت كنند.

اما اين در حالي است كه تعدادي از باغداران اين شهرستان به علت پايين بودن قيمت انگور رغبتي به برداشت محصول توليدي ندارند و محصول همچنان در تاكستان‌ها مانده است.

جمعي از تاكداران منطقه خواستار اقدامات مسؤولان جهاد كشاورزي در تثبيت قيمت اين محصول در بازار شدند و اظهار كردند با توجه به هزينه هاي بالاي نگهداري، كارگر، كود، سم و آبياري تاكستان‌هاي انگور توليد اين محصول با ارزش با قيمت فعلي مقرون به صرفه نيست.

هم‌اكنون علاوه بر بيش از 70 درصد محصول انگور توليدي شهرستان و سهم عمده‌اي از انگور توليدي شهرستان‌هاي استان‌هاي همجوار، در باراندازهاي انگور منطقه و 17 واحد فرآوري خشكبار اين شهرستان بعد از تبديل به كشمش و بسته‌بندي به خارج از كشور صادر مي‌شود.

واسطه‌ها كام انگوركاران بنابي را تلخ كرده‌اند

مدير جهاد كشاورزي بناب از برداشت بيش از 75 هزار تن انگور از تاكستان‌هاي اين شهرستان خبر داد.

جعفر صادقي به خبرنگار فارس در بناب گفت: يكي از محصولات عمده باغي شهرستان بناب انگور است و اين محصول 5 هزار هكتار از باغات منطقه را به خود اختصاص داده است و امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته علاوه بر محصول توليدي منطقه كه بيش از 75 هزار تن با متوسط عملكرد 15 تن در هر هكتار است، از ساير استان‌هاي همجوار نيز اين محصول خريداري شده و در بارگاه‌هاي بهداشتي فرآوري انگور تحت نظارت كارشناسان مديريت به لحاظ استفاده از سموم مجاز در مبارزه با آفات و بيماري‌ها، استفاده از انواع كربنات سديم و كربنات پتاسيم خوراكي در فرآوري انگور و توليد كشمش از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي ترويجي و توزيع اطلاعيه‌هاي فني در راستاي جلوگيري از عدم استفاده از سموم غيرمجاز در خصوص حساسيت بازار جهاني نسبت به موضوع باقي ماندن سموم و فلزات سنگين روي محصول و همچنين رعايت موارد استاندارد و مورد تأييد سازمان‌هاي ذي‌ربط براي تيزآب انگور برگزار شد تا در خريد كشمش مشكلاتي متوجه بهره‌برداران نباشد.

وي افزود: اميد است مسؤولان از اين صنعت كه موجبات اشتغال و امرار معاش قشر زيادي از مردم منطقه را فراهم كرده است حمايت جدي به عمل آورند تا دغدغه اصلي باغداران و تاكداران منطقه كه عدم تعادل قيمت تمام شده محصول و بازار فروش است مرتفع شود و در اين ميان سود حاصل از تلاش اين قشر زحمتكش به جيب واسطه‌ها نرود.

به هر حال، از آنجايي كه تحقق استقلال اقتصادي با دستان زحمتكش كشاورزان زحمتكش محقق مي‌شود، بايد زمينه لازم براي فروش بي‌واسطه محصولات كشاورزي توسط دولت‌مردان هموار شود.

با اين وضعيت، باغداران بنابي به دليل پايين بودن قيمت انگور در بازار و بالا بودن هزينه تمام شده ترجيح مي‌دهند محصولات توليدي خود را به كشمش تبديل كرده و با اين قيمت محصول خود را به بازار ندهند.

از طرفي شهرستان بناب داراي 750 بارانداز انگور براي فرآوري و تبديل آن به انواع كشمش است و صاحبان اين باراندازها علاوه بر محصول توليدي خود انگور شهرهاي شيراز، تاكستان، اروميه، ملكان و ساير شهرها را خريداري و در باراندازها فرآوري مي‌كنند اما به دليل پايين بودن قيمت انگور كشاورزان منطقه حاضر به فروش محصول خود نبوده و باراندازهاي منطقه فعلاً در حالت نيمه تعطيل قرار دارند.

اين در حالي است كه همه ساله در فصل برداشت انگور حدود 10 هزار نفر به صورت فصلي در باراندازهاي منطقه مشغول به كار مي‌شوند.

شهرستان بناب بالغ بر 20 واحد سبزه پاك‌كني و بسته‌بندي كشمش فعاليت دارد كه محصولات خشكبار و كشمش را پس از فرآوري بسته‌بندي كرده و به خارج از كشور صادر مي‌كنند.

شهرستان 140 هزار نفري بناب در جنوب مركز استان آذربايجان‌شرقي واقع شده و سال گذشته با صادرات بيش از 38 هزار تن انواع محصولات به خارج از كشور رتبه اول استان را در امر صادرات به خود اختصاص داده بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.