شرح خبر:

به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، امارات به همراه 10 كشور ديگر از جمله كويت، مصر، مغرب، سودان، اردن، دولت مستعفي يمن، بحرين، قطر‌ و عمان (كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه عرب) نامه‌اي خطاب به سازمان ملل نوشتند و در آن از آنچه سياست‌هاي توسعه‌طلبانه ايران و بر هم زدن ثبات منطقه ناميدند ابراز نگراني كردند.

خبرگزاري رسمي امارت «وام» گزارش داد اين نامه كه به «پي‌ير تامسون» رئيس هفتاد و يكمين دوره مجمع عمومي سازمان ملل نوشته شده و در پايان ميان تمامي اعضاي توزيع شده، در راستاي حق رسمي امارات براي پاسخ به اظهارات نماينده ايران در سازمان ملل مربوط به تاريخ 26 سپتامبر و در مجمع عمومي سازمان ملل نوشته شده است.

در اين نامه آمده است كه «از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه به صادر كردن انقلاب ايران به كشورهاي ديگر فرا مي‌خواند نگرانيم؛ ايران كشوري حامي تروريسم در منطقه است از حزب‌الله در سوريه و لبنان گرفته تا حوثي‌ها در يمن و گروه‌هاي تروريستي در بحرين، عراق، عربستان و كويت و غيره، حمايت مي‌كند».

در نامه مذكور و در پاسخ به اظهارت نماينده ايران مبني بر محكوميت حمله نظامي ائتلاف عربي عليه يمن آمده است: دولت مشروع يمن -به ادعاي آنها- در مارس سال گذشته خواستار كمك نظامي شوراي همكاري و اتحاديه عرب براي حمايت از ملت يمن در برابر حوثي‌ها و ايران شد و ما در پاسخ به اين درخواست به رهبري عربستان سعودي به كمك آنها شتافتيم.

امارات و ديگر امضاكنندگان در ادامه به هدف قرار گرفتن يك كشتي اماراتي در باب‌المندب كه به گفته آنها توسط انصارالله هدف قرار گرفته، نيز اشاره و آن را بشدت محكوم كردند؛ آنها افزودند: اين گونه اقدامات، كشتيراني را در تنگه باب‌المندب و اطراف آن كه يكي از گذرگاه‌هاي راهبردي كشتيراني و مهم است، مورد تهديد قرار مي‌دهد.

در نامه ياد شده آنچه مداخله ايران در جنگ يمن ارائه كمك‌هاي ملي، نظامي و راهبردي به انصارالله و نيز ارسال كشتي‌هاي حامل اسلحه ناميده شده، محكوم شده است و آن را نقض آشكار قطعنامه 2216 و 2231 سازمان ملل ناميده‌اند.

در ادامه اين گزارش آمده است: از زمان امضاي توافق هسته‌اي ميان ايران و 5+1 چيزي جز افزايش اقدامات خصمانه در منطقه و ادامه حمايت از گروه‌هاي تروريستي توسط ايران نديده‌ايم.

در ادامه اين نامه به حادثه «منا» و كشته شدن صدها تن از حجاج نيز اشاره شده و سخنان نماينده ايران در محكوميت اين حادثه ، ادعاهايي كاذب براي بهره‌برداري از آن ناميده شده است.

نويسندگان نامه به موضع ايران در خصوص جزاير سه‌گانه نيز پرداخته و مدعي شد‌اند: اين جزاير، جزايري عربي و جزء لاينفك امارات هستند و ايران ادعا مي كند اينها جزء جدانشدني از كشورش هستند.

در پايان نامه مذكور ادعا شده: تحقق ثبات و شكوفايي اقتصادي در حاشيه خليج فارس بر پايه حسن همجواري و احترام به حاكميت و عدم مداخله در امور ديگر كشورهاست و شيوه ايران مخالف با اين موضوعات است.

«عباس يزداني» دبير اول نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد ، در پاسخ به ادعاهاي «عبدالله بن زايد» وزير خارجه امارات اعلام كرده بود: ادعاهاي عبدالله بن زايد مضحك و بي‌اساس است و درخواست وي درباره مطالبه جزاير سه‌گانه، تماميت ارضي ايران را هدف قرار داده است.

بن زايد در مجمع عمومي گفته بود ايران بايد جزاير سه‌گانه را به امارات بازگرداند.


خبر تصادفي:
جايگاه ايران از لحاظ قدرت دفاعي در منطقه و حتي در جهان بسيار قوي تر از گذشته شده و اين موضوع غير قابل انكار است.به طوري كه حتي دشمنان ايران نيز اين موضوع را تاييد ميكنند و ميدانند كه ايران ديگر آن كشوري نيست كه بتوانند به راحتي به آن حمله كنند و ديگر براي ايران تحديد هاي نظامي معني ندارد.براي همين است كه ايران را چندين سال است كه توسط تحريم هاي اقتصادي تحت فشار قرار داده اند.موشك هاي ايران داراي برد زياد و قادر است كه اهداف خود را به صورت دقيق نشانه برود و اين موشك ها تحديدي براي دشمنان كشور است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.